Pressmeddelande om cykelförbudet på gågatan

Pressmeddelande 2019-08-20

Cykelförbud på gågatan

I dagens Västerbotten-Kuriren kan man läsa att polisen kommer att ta krafttag mot cyklandet på gågatan under nästa vecka och bötfälla cyklister.

För en gångs skull skriver Västerbottens-Kuriren faktamässigt korrekt kring vad som gäller för cyklister på gågatan. Cykelstaden Umeå anser däremot inte (till skillnad från Polisen) att skyltningen räcker.

Den undermåliga cykelinfrastrukturen i centrum är ett stort problem i Umeå. Istället för att bygga ut infrastrukturen lägger man skulden – som vanligt – på cyklisterna. Cykelstaden Umeå anser att polisen bör ryta ifrån mot kommunen och den bristfälliga cykelplaneringen istället för att ryta ifrån mot de cyklister som cyklar på huvudcykelleden genom centrum och leds rakt in på ett förbudsområde.

Ja, Umeå Kommuns huvudcykelled från öst till väst genom centrum passerar Rådhustorget där det råder cykelförbud stora delar av dygnets ljusa timmar.

Vi anser att det enda sättet att lösa problemet med cyklister på gågatan är att ge cyklisterna ett alternativ. Det räcker inte med Nygatans smala cykelväg som dessutom allt som ofta har begränsad framkomlighet på grund av vägarbeten eller sommarservering.

Cykelstaden Umeås kräver:

• Att det dras en helt ny, separerad cykelväg från Backenvägen till Svingen över Storgatan och Västra/Östra Strandgatan. Att respektive gata görs enkelriktad för att ge plats åt den nya cykelvägen. Då kommer cyklingen garanterat att öka lavinartat.

Owen Laws, ansvarig för cykelfrågor för Naturskyddsföreningen i Umeå och arbetsgruppen Cykelstaden Umeå säger:

• Ingen stad kan vara hållbar utan att vara en cykelstad. Det går inte att minska koldioxidutsläppen utan att prioritera cykling framför bilåkande.
  • Dessutom är räddningen för centrumhandeln att göra det lättare att cykla in till centrum. Inte svårare. Det är bara att välja. Valet torde vara enkelt.

Kontakt:
cykelstadenumea@gmail.com
070 609 96 78, Owen Laws, cykelansvarig i Umeå Naturskyddsförening
www.facebook.com/cykelstadenumea

Mediabevakning med anledning av pressmeddelandet: