Debattartikel 2019-08-20
(Rev 190901)
Cykelförbudet på gågatan
I gårdagens Västerbottens-Kuriren kunde man läsa att polisen kommer att ta krafttag mot cyklandet på gågatan under nästa vecka och bötfälla de cyklister som cyklar över Rådhustorget.
Umeå Kommun har delat in cykelvägnätet i huvudvägnät och övriga cykelvägar. På kommunens hemsida kan man läsa:
”Delningen innebär att man skiljer större och snabbare flöden från långsammare och mindre flöden. Huvudvägnätet för cykel binder ihop olika stadsdelar med varandra och ska hålla särskilt hög standard avseende bland annat framkomlighet och underhåll.”
Som detta utdrag ur kommunens cykelkarta visar passerar Umeås cykelhuvudvägnät centrum i öst-västlig riktning på Kungsgatan rakt över Rådhustorget.
Vi anser att polisen felaktigt ryter ifrån mot cyklisterna; det är kommunen som är ytterst ansvarig för den undermåliga cykelinfrastrukturen i centrum och det är dit kritiken bör riktas – inte mot cyklister som cyklar på huvudvägnätet genom centrum och leds rakt in på ett torg där det är cykelförbud stora delar av dygnets ljusa timmar.
Vi anser att det enda sättet att lösa problemet med cyklister på gågatan är att ge cyklisterna ett alternativ. Det räcker inte med Nygatans smala cykelväg som dessutom allt som ofta har begränsad framkomlighet på grund av vägarbeten och uteserveringar.
Cykelstaden Umeås kräver:
att det dras en helt ny, separerad cykelväg från Backenvägen till Svingen över Storgatan och Västra-/Östra Strandgatan samt att respektive gata görs enkelriktad för att ge plats åt den nya cykelvägen.
Ingen stad kan vara hållbar utan att vara en cykelstad. Umeå kommun måste börja prioritera cykling före bilåkande på allvar. Dessutom är cyklisterna centrumhandelns räddning.
Det är bara att välja. Valet torde vara enkelt.
Cykelstaden Umeå
Umeå Naturskyddsförenings arbetsgrupp för cykelfrågor
//
Läs även vårt pressmeddelande med anledning av polisens agerande.
Kommentera