Naturskyddsföreningen invänder mot Umeå kommuns planer att upphäva strandskydd

Idag, den 10/11, skickade Naturskyddsföreningen i Umeå ut ett pressmeddelande där man invänder mot Umeå kommuns planer på att via detaljplanen för Västra Brinken upphäva strandskyddet. Pressmeddelandet finns att läsa i sin helhet här nedan:

Naturskyddsföreningen i Umeå – Invändning mot byggnadsnämndens beslut om detaljplan som upphäver strandskydd

Nu på onsdag den 15 November kommer byggnadsnämnden i Umeå kommun besluta om en detaljplan som föreslår att bygga bostäder i ett park- och skogsområde vid Västra Brinkvägen, nära Umeälven. För att kunna bygga måste dock strandskyddet upphävas vilket Umeå kommun anser att de har ”särskilda skäl” för. I augusti 2016 gick Umeå kommun ut med detaljplanen på granskning där de menade att möjligheten att kunna bo vid vatten skulle väga tyngre än att bevara goda livsvillkor för det ovanligt rika djur- och växtlivet som återfinns längs älven. Naturskyddsföreningen i Umeå har i sitt tidigare yttrande kritiserat dessa ”särskilda skäl” som skulle motivera upphävning av strandskyddet enligt miljöbalken (Se bilagan för hela yttrandet.).

– Umeå kommun har i sin nyligen publicerade samrådsredogörelse ignorerat våra synpunkter. Framförallt har kommunen inte kunnat visa på alternativ att bygga bostäder utanför strandskyddat område, menar Marcus Klaus, styrelseledamot i Naturskyddsföreningen i Umeå.

Naturskyddsföreningen i Umeå anser att bostäder inte nödvändigtvis behöver placeras vid vatten. Den pågående exploateringen av strandzonen bidrar till en ohållbar fragmentering av värdefulla naturmiljöer längs Umeälven. Umeå kommun är på väg att nå Stockholms nivå vad gäller bebyggandet av strandskyddsnära områden, vilket framgår av statistik från Statistiska centralbyrån menar Marcus Klaus. Är detta verkligen en önskvärd trend för Umeå kommun, som trots allt strävar efter att bli Europas miljöhuvudstad?

För information
Naturskyddsföreningen i Umeå
styrelsen.umea@naturskyddsforeningen.se
Mobil (Marcus Klaus): 070 589 3333