Förslag till lösningar för flera ”felande länkar” i Umeås cykelvägnät

Det pågår nu en lovande dialog med anledning av detta brev, mellan undertecknade representanter för Naturskyddsföreningen respektive Jordens vänner å ena sidan och Umeå kommun å andra sidan.

Vad tycker du om förslagen? Finns det flera ”felande länkar” som behöver åtgärdas? Lämna gärna en kommentar här!
Häng med i cykelfrågor i Umeå och Sverige på Cykelstaden Umeås sida på Facebook.
Var med och påverka i vår facebookgrupp.

Till/

Tekniska nämnden, Umeå kommun.
Katarina Bergström trafikplanerare, Umeå kommun.
Marie Frostvinge trafikplaneringschef, Umeå kommun.

Förslag till lösningar för flera ”felande länkar” i Umeås cykelvägsnät

En fråga som varit uppe på två cykelforum är felande länkar i cykelvägnätet. Här är tre viktiga exempel på felande länkar, och förslag till lösningar.

1) Ett exempel är längst Rådhusesplanaden, från Sara Lidman-tunneln och sedan fram till Rådhustorget. Cykelvägen genom tunneln slutar helt utan hänvisning och cyklister blandas med bilar, både som kör och som står parkerade längst trottoarkanten. Detta  innebär risk för olyckor när bilister öppnar dörrar på sina fordon och man som cyklist kolliderar med dörrar som öppnas.

En genial lösning skull vara att ta bort de ganska få parkeringsplatser som finns längst Rådhusesplanaden och ge utrymmet åt en separerad cykelbana i varje riktning. Mot Rådhustorget på den sidan där Mecka finns. Och från Rådhustorget på sidan där ICA Bågen finns. Annan bilparkering finns längst Järnvägsallén. Bland annat har Upab nu öppnat 60 nya parkeringsplatser vid Umeå C. (Billigt och nära enligt annons från Upab.)

2) Ett annat exempel på felande länk är att utrymmet för de cyklister Öst på stan som cyklar västerut på Kungsgatan helt plötsligt försvinner ett par kvarter före Östra Kyrkogatan och ersätts av gatuparkering för bilar!

Dessa p-platser borde kunna tas bort för att kunna förlänga cykelvägen.  Här finns gott om parkeringsplatser på tvärgatorna till Kungsgatan. Dessutom kommer det nya badhuset att innehålla många p-platser.

3) En tredje felande länk är cykelleden längst Backenvägen och Storgatan som bara slutar utan hänvisning efter Broparken om man kommer från väster.

En lösningar skulle vara att göra Västra Strandgatan enkelriktad och göra om den andra körbanan till cykelbana. Detta skulle skapa den snabba cykelväg förbi centrum i öst-västlig riktning som saknas idag för cyklister på Backenvägen och Storgatan mot Väven och vidare på den fina cykelvägen nedströms längst älven

Våra förslag skulle ge  förbättringar i Umeås cykelvägnät med ökad trafiksäkerhet, bl.a. genom att bilens utrymme i staden skulle minskas till förmån för cyklister. Dessa är faktiskt också uttalade ambitioner i Umeå kommuns ansökan om att bli europeisk miljöhuvudstad 2018 (se bl.a. kap. 2, s. 5, 13, och 15). Det är också en absolut förutsättning för att Umeå ska kunna bli en riktig cykelstad, och inte bara en stad där många cyklar.

Jordens vänner och Naturskyddsföreningen i Umeå bidrar gärna till att hjälpa kommunen öka och uppnå sina miljöambitioner. Vi hoppas att denna skrivelse emottas positivt och ser fram emot en dialog kring problemen och lösningar!

Denna skrivelse har tagits fram i samråd med deltagare i facebookgruppen Cykelstaden Umeå – Grupp www.facebook.com/groups/CykelstadenUmea/.

Kent Johansson
Jordens vänner Umeå