Var med och rädda kusten den 8:e maj!

Nerskräpningen av våra hav och sjöar är ett stort miljöproblem men vi kan alla hjälpa till för att lösa det! Nordiska kusträddardagen, som är en gemensam dag när människor runt om i Norden går ut och plockar skräp på stränder, kommer 2021 att ske lördagen den 8 maj. I år blir det femte året i rad där många städer städar sin närmaste strand.

Håll Sverige Rent, Vän i Umeå och Naturskyddsföreningen i Umeå med omnejd bjuder härmed in dig till att vara med och hjälpa till under Nordiska Kusträddardagen. Tillsammans hindrar vi skräp från att hamna i havet, en påse/säck i taget.

Representanter från naturskyddsföreningen i Umeå kommer att vara behjälpliga under morgonen den 8:e maj mellan 08.00 och 11.00 på parkeringen på Ålidhem i Umeå. Där kommer du att kunna hämta påsar och/eller säckar som ska fyllas med det skräp som tyvärr flutit iland eller kastats från land längs vår natursköna kustremsa.

På grund av pandemin kan vi inte erbjuda persontransporter till och från havskusten. Du måste själv ombesörja det. Om du har ett favoritställe längs kusten så plockar du naturligtvis skräp där. Din goda gärning avslutas självklart med ett medfört gofika, med utsikt över ett renare hav!

Du kan antingen slänga ditt skräp i den soptunna du har hemma eller i den container/släpvagn som kommer att stå parkerad på parkeringen på Ålidhem.

Om du anmäler ditt deltagande till e-postadressen umea@naturskyddsforeningen.se kommer du att vara med i utlottningen av fin-fina miljöpris.

Naturskyddsföreningen i Umeå med omnejd