Den STORA Cykelfesten 6/6

På Nationaldagen anordnar Cykelstaden Umeå en mäktig cykelfest i centrala Umeå. Den börjar som en cykelparad från Kulturhuset Klossen vid Ålidhems centrum via Svingen mot Vänortsparken där festen fortsätter!

Cykelparaden:
10:45 – Samling Ålidhems centrum
11:15 – Avfärd
12:00 – Ankomst Vänortsparken

Cykelfesten:
12:00-16:00 i Vänortsparken

Dagen börjar med en långsam parad av cyklar i alla dess former – lådcyklar, barncyklar, tvåhjulingar, höghjulingar, elcyklar, velomopeder och tandemcyklar med eller utan cykelkärror – smycka dem gärna – fina priser delas ut till bäst pimpade hojar!

Tillsammans med sambaorkestern Ume Batucada håller vi takten med medtagna instrument, plingar med under färden, och tar tillfället i akt och skapar Norrlands största cykelparad!

Avfärd sker kl 11.15 från Kulturhuset Klossen (bakom Ålidhems centrum) via Tvistevägen förbi Universitetet och Sjukhuset. Vi glider ståtligt nedför Svingen till Kungsgatan – Östra Esplanaden – Nygatan – Brogatan och sedan vidare genom centrum innan vi anländer till parken. Häng med från början eller haka på längs vägen!

Vid 12-tiden är den cyklande paraden framme i Vänortsparken där vi välkomnas av peppig livemusik av Stockholmsbaserade Bicycle Beat Sweden! Hela eftermiddagen blir det sedan liveframträdanden på scen. Vi korar även de bäst pimpade cyklarna! Runt om i parken finns Umeås cykelhandlare på plats för att visa vårens hetaste elcykelmodeller, barncyklar, sparkcyklar, lokala cykelkläder och mycket mer.

Ät medhavd picknick eller köp ditt käk på plats av Hoj-O-Mat eller Gårdshems Kaffeambulans (fd Kaffevagnen Uno) mfl. Vill du lära dig hur du själv kan fixa din cykel? – Umeås cykeljunta är på plats och visar. Har du egna cykeldelar, tillbehör eller en extra cykel kan du ta med dem och sälja utan avgift i vår parkloppis.

Har du barn? Prata med Ume Eco Ride som visar upp sin nya tjänst Skolskjuts med lådcykel. Är du ett barn? Provcykla olika typer av barncyklar, måla ansiktet i glada färger och dansa loss till det lokala världsmusikbandet Appendix; Folkfräs, Folkhettan & Appendix.

Länk till FB-eventet finns här. Vill du vara volontär under cykelfesten? Då kan du anmäla dig här.

Varmt välkommen att delta i en glädjefylld folkfest mitt i centrum på självaste nationaldagen!