Medlemscafé: Pollinerande insekters hotade situation

Varmt välkomna till höstens medlems- och cafékväll! Ett tillfälle för nya, gamla och kommande medlemmar att träffas, fika och peppa varandra. Under kvällen kommer också Natuschka Lee, forskare vid institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap vid Umeå universitet hålla ett föredrag om pollinerande insekter – deras hotade situation och vilka framtidsutsikter de har i naturen och i vårt samhälle.

”En stor del av alla våra ekosystem är på något sätt beroende av olika insektsarter. Två tredjedelar av vår föda är beroende av framför allt pollinerande insekter såsom bin. Under de senaste decennierna har det dock kommit in fler och fler rapporter som vittnar om en kraftig nedgång av olika insektsarter, massdöd av bin med mera, samtidigt som farorna med sjukdomsspridande insekter ökar. Vad beror detta på och vad kan vi göra? Föreläsningen kommer att belysa olika aspekter kring detta tema – allt från klimatförändringar i allmänhet till konkreta åtgärder för olika naturskyddsaktioner i norra Sverige”.

Datum och tid: 5 november kl 18.30-20.30
Plats: Bokcafé Pilgatan
Anmälan (krävs för FIKA!): Senast 1 november till styrelsen.umea@naturskyddsforeningen.se