Pressmeddelande – Externa köpcentra främjar bilresandet

Pressmeddelande

Externa köpcentra främjar bilresandet

Nya siffror driver på het miljödebatt med Umeås politiker 15/8

Umeå växer i rekordtempo och nya bostadsområden, handelsetableringar och bilvägar skapas i varje hörn. Kommunens ambitioner kring ekonomisk tillväxt är höga, samtidigt skall dock miljöfrågorna tas på allvar. En ny utredning av Naturskyddsföreningen i Umeå visar att externa köpcentren främjar bilresandet och står skarpt emot kommunens höga miljöambitioner. Siffrorna kommer driva på miljödebatten bland Umeås politiker som Naturskyddsföreningen ordnar den 15 augusti.

Parkeringen utanför Avion rymmer 2500 bilar och många är fyllda när Naturskyddsföreningen i Umeå frågar runt 200 kunder om hur de har tagit sig till köpcentret. Resultat visar att 86 % tog bilen. Räknat på hela året skulle dessa resor släppa ut 1000 t koldioxid, vilket motsvarar årsutsläppet av runt 500 bilar. Fyra av tio som kom med bil körde 5 km eller mindre.

– ”Om dessa korta resor istället gjordes med cykel eller buss skulle koldioxidutsläppet i samband med resan minska med hela 27 %”, berättar Marcus Klaus, en av utredarna.

Hela utredningens resultat kommer avslöjas på en presskonferens på tisdag, den 14 augusti kl 13.00 på Kafé Station.

Siffrorna kommer också driva frågor som ska ställas till högrankade kommunpolitiker i en paneldebatt som Naturskyddsföreningen ordnar på onsdag den 15 augusti, kl. 18.30 på Umeå Folkets Hus. Paneldebatten leds av Arne Müller, journalist och författare, och skall ge möjlighet att syna våra partiers löften inför kommunvalet:

• Hur tungt väger miljön mot andra intressen i stads- och landsbygdsutvecklingen?
  • Hur avser de politiska partier kunna bidra till en ekologisk, social och ekonomiskt hållbar
    utveckling i Umeåregionen med avseende på resor, transporter och byggande?

Som uppstart inför debatten bjuder Naturskyddsföreningen på tisdag den 14 augusti, kl. 18.30 även på kollektiv bärplockning i I20 skogen, där just nu planeringsarbeten för det nya handelsområdet ’Sandbäcken’ pågår.

– ”Det blir rea i I20 skogen. Kanske sista chansen att plocka blåbär och njuta av naturens gratistjänster. Istället för skid- och strövglädje blir det kanske snart en massa parkeringar”, säger Marcus Klaus bekymrad.

För information
Kontaktperson: Marcus Klaus (070 589 3333)
Naturskyddsföreningen i Umeå, Vännäs och Nordmaling
styrelsen.umea@naturskyddsforeningen.se
www.facebook.com/pages/Naturskyddsföreningen-Umeå/185522321914

Deltagare i paneldebatten

Ulrik Berg (M)

Mikael Berglund (S)

Jan Hägglund (AP)

Veronica Kerr (KD)

Nils Seye Larsen (MP)

Mattias Larsson (C)

Mats Nilsson (L)

Petter Nilsson (SD) (OBS ändring)

Mattias Sehlstedt (V) (OBS ändring)

Alexander Svartvatten (FI)

Här hittar du hela pressmeddelandet som pdf.

One thought on “Pressmeddelande – Externa köpcentra främjar bilresandet

1. Det som förvånar mig mest är att bara tre procent åkte buss trots att bussförbindelserna är utmärkta (och förmodligen dyrt för Umeås skattebetalare med kraftig subvention).
    För cyklar tycker jag det kunde vara mera parkeringar närmare ingångarna och något bättre skyltat hur man kommer dit.
    Felet är inte kunderna utan Umeå kommun som gör det lättare med bil och svårare för andra och lägger större delen av shoppingen svårtillgängligt.
    Strömpilen förlorade en del affärer som flyttade till Avion och nu står många lokaler tomma på Strömpilen och det saknas t ex konfektion (157 har för begränsat och snett urval, t ex inte hängslen). Om systemet på Strömpilen stänger tvingas jag handla någonannanstans varannan vecka.
    Jag försöker leva utan bil.