Utflykt till Carlshemsskogen med kommunpolitiker

Den 22 maj är det den Internationella Dagen för Biologisk Mångfald. Dagen handlar om att uppmärksamma vikten av bevarandet av alla de arter som finns i vår natur. För att lyfta detta vill Naturskyddsföreningen i Umeå, Vännäs och Nordmaling arrangera en utflykt med kommunpolitiker till Carlshemsskogen – ett område som Umeå kommun planerar att bland annat bygga en väg igenom. Låt oss gemensamt uppleva en fin kväll i ett av våra finaste skogsområden och diskutera våra tätortsnära skogars värden för oss Umebor, samt hur vi ska värna om dem på bästa sätt!

I september 2018 är det kommunalval. Under kommande valperiod ska de flesta av Sveriges 16 nationella miljömål, antagna av Sveriges Riksdag 1999, ha uppnåtts. Sverige är dock långt ifrån att nå målet med att bevara den biologiska mångfalden. Detta innebär ett enormt ansvar för våra nyvalda kommunpolitiker, hur översiktsplanens riktlinjer tolkas och omsätts i stadsutvecklingen under de kommande åren.

Vi från Naturskyddsföreningen i Umeå vill ge dig möjligheten till att träffa olika aktörer med intressen i Carlshemskogen och diskutera möjligheterna med tätortsnära skogar på plats i ett av alla Umeås natursköna närområden.

Syftet med utflykten är att:
1.  Njuta av en fin vårkväll i skogen!
2.  Visa upp Carlshemskogens ekologiska och sociala värden (”Vad är det du gillar mest i Carlshemskogen?”)
3.  Diskutera problem och möjligheter med en politik som bättre värnar om den biologiska mångfalden i tätortsnära skogar i ett växande Umeå (”Vilket budskap vill du ge till våra politiker?”)

Tackat ja har:
– Ari Leionen (S), Ordförande Fritidsnämnden
– Ulrik Berg (M), Vice Ordförande Byggnadsnämnden
– Mattias Sehlstedt (V), Ledamot Byggnadsnämden
– Ingemar Jangvad (S), Ledamot Byggnadsnämden
– Saasha Metsärantala (FI)
– Lars Brännström (MP)
– Göran Sandberg (AP)

Plats: Skogen mellan Carlshem och Grössjön naturreservat (samling utanför Carlshöjdskolan)
Datum: 22 maj 2018, kl. 18.00-19.30 (med reservation för ändring).
Målgrupp: Kommunpolitiker, Medlemmar i Naturskyddsföreningen, Media, Närboende och Skolbarn

Anmälan: styrelsen.umea@naturskyddsforeningen.se, eller ring kontaktperson Marcus Klaus (070-589 33 33)
Sista anmälningsdatum: 18 Maj

Deltagandet är gratis och Fika ingår!