Val 2018 – Workshop #2

Välkomna till Workshop #2 i den fantastiska Vinterträdgården på Ålidhem! Vi träffas för att vidare diskutera och planera viktiga frågor inför valet 2018. Naturskyddsföreningens projekt VAL2018 handlar om ”biologisk mångfald och miljöskadliga subventioner” där vi med olika aktiviteter arbetar för att påverka Umeås miljöpolitik, samt väcka intresse hos allmänheten.

När? Söndag 22 april kl. 15.00
Var? Vinterträdgården (Geografigränd 2, Ålidhem)
Fika? Självklart!

Under Workshop #1 (21 mars) diskuterade vi vilka frågor som är viktiga att lyfta inför valet under projektets tema ”biologisk mångfald och miljöskadliga subventioner”. Vi spånade också på aktiviteter och projekt som vi kan driva för påverka våra politiker. Nu är det dags att gå till handling! Därför handlar Workshop #2 om att bilda arbetsgrupper. Nedan är några av de aktiviteter som vi behöver hjälp med att planera och driva:

• Biologiska Mångfaldens Dag (22/5): Bjuda in politiker och elever från Carlshemsskolan för vandring i Carlshemsskogen. Syfte? Visa de sociala och ekologiska värden som denna tätortsnära skog har att erbjuda.
  • Festivalen Kullar och Klang (2/6): Vad kan vi göra där? Föreläsning? Guidad tur?
  • Enkät: Utforma en enkät rörande lokala miljöfrågor som vi kan skicka ut till Umeås politiker under maj månad.
  • Valdebatt (Augusti/September): Bjuda in lokalpolitiker till miljödebatt.
  • Föreläsning (Maj): Bjuda in inspirerande och intressant föreläsare, gärna med lokal anknytning. Förslag
  • Insändare och debattartiklar (Maj-September).

Tycker du något av detta låter intressant och viktigt? Eller har du andra spännande idéer? Oavsett om du deltog eller inte vid förra tillfället är du varmt välkommen till Workshop #2, så att vi tillsammans kan göra miljön till en valfråga 2018!

Kan du inte delta denna gång men ändå kan tänka dig att ingå någon av arbetsgrupperna? Hör av dig till styrelsen.umea@naturskyddsforeningen.se

Vi ses på söndag!

Hitta till Vinterträdgården

Buss:
9an mot Carlshöjd (Avstigning Assistentvägen sedan 2 min promenad).
8an mot Tomtebo (Avstigning Ålidhem Centrum sedan 10 min promenad)