Fototävling – skogens väsen.

Naturskyddsföreningen Umeå med omnejd bjuder in till fototävling 2024.
Fototävlingen med tema ”Naturens Under” 2023 blev en succé med 40 deltagande fotografer och över 100 bilder.
Vinnande bild (Fotograf och vinnare 2023: Torbjörn Lilja)

Nytt år och nytt tema (2024): ”Skogens Väsen”
Sista dag som du kan lämna in bilder är 15/12 2024.

Temat ”Skogens Väsen” kan du som fotograf tolka fritt, det kan till exempel vara bilder på den rofyllda eller spännande gammelskogen, eller motsatsen, skogen som inte finns längre. Det kan vara skogens innevånare; djur eller växter, stora som små. Eller människans relation till skogen. Låt din fantasi och kreativitet flöda!

För att bedömas ska bilderna ha en anknytning till Västerbotten, vilket ju innebär stor spännvidd från norrländsk kustnära skog till den fjällnära skogen. Tävlingen är öppen för fotografer i Sverige oavsett hemvist. Bilderna kommer att bedömas dels för alla fotografer oavsett ålder, dels för fotografer som är födda 1999 eller senare.

Maximalt tre bilder per fotograf.

Tävlingsregler finner du här:  PM Fototävling, 2024 (1)

Priser. Presentkort till de bästa, 3000 kr och fallande. I övrigt priser inom friluftsliv och foto.

Program Natur- och fotoevent med prisutdelning till vinnare

-Anders Geidemark naturfotograf, poet och internationellt meriterad domare i fototävlingar presenterar en bildshow med ett urval av de inlämnade bilderna, de bäst placerade bilderna 1–10, samt 1–5 från fotografer födda 1999 och senare. och förrättar tillsammans med representanter för Naturskyddsföreningen
prisutdelningen.

-Rolf Segerstedt journalist, fotograf och författare från Västerbotten håller ett bildföredrag ”Hyggeslandet i fokus. Många skogsarter hotas av vräkning. En naturfotoresa bland smått och stort”.

-Anders Geidemark avrundar med en bildkavalkad från den västmanländska skogen bland annat från Hälleskogsbrännan.

Natur- och fotoeventet äger rum en lördag i februari 2025, preliminärt på Folkets Hus i Umeå.
Frågor? – kontakta:  jack.lysholm@outlook.com; Välkommen med dina bilder!

Arrangör: Naturskyddsföreningen Umeå i samverkan med Naturskyddsföreningen Västerbotten och Studiefrämjandet Västerbotten.