Biologiska mångfaldens dag 18/5: Naturfalken

Fira biologiska mångfaldens dag med Naturskyddsföreningen! Fältbiologerna – Umeklubben kommer också finnas på plats. Lär dig och testa dina artkunskaper i det nya testet, Naturfalken! Alla är välkomna oavsett om du är medlem eller inte. De 100 första på plats får också chansen att ta sin allra första artkunskapsmedalj.

Kom till Kulturhuset Klossen, Ålidhem – ingen föranmälan krävs.

Tid: Klockan 10.00 – 15.00
Datum: 18:e maj
Kostnad: Gratis att delta! (medalj kostar 50 kr)

MER INFORMATION:
Vad kan du om bin, fåglar och blommor? Syftet med Naturfalken är att utbilda om olika arter och väcka människors naturintresse. Vi vill också råda bot på den utbredda art-analfabetismen vi ser i samhället idag. Genom att lära sig mer om arter ökar förståelsen och känslan för djur och natur och vikten av att bevara den biologiska mångfalden.

Konceptet med Naturfalken är inspirerat av simborgarmärkena och Akademibokhandelns läsborgarmärken. Du genomför ett tydligt uppdrag och får köpa ett märke som visar att du klarat av det. Naturfalken vänder sig till alla åldrar. Märket tas genom att peka ut ett antal arter för en kunnig och pedagogisk kontrollant som kallas för artvän. Arterna kan identifieras på plats i naturen eller på bild. Att lära sig arter ska vara roligt. Artvännen finns med för att inspirera och guida och se till att alla kan ta Naturfalken.

Naturfalken finns i fyra olika nivåer:
•10 arter (Stenfalken)
•20 arter (Pilgrimsfalken)
•50 arter (Tornfalken) och
•100 arter (Jaktfalken)

Lansering av Naturfalken äger rum över hela landet på Biologiska mångfaldens i maj 2019.