Den STORA Cykelfesten

Vill du vara med och skapa Umeås största och härligaste cykelfest ever?

På Nationaldagen den 6:e juni anordnar Cykelstaden Umeå* en mäktig cykelfest för allmänheten i Vänortsparken i centrala Umeå. Den börjar som en cykelparad från Ålidhems centrum via Svingen mot Vänortsparken där festen fortsätter!
Hoppas vi ses den 6:e juni!

PROGRAM OCH DETALJER:
(Uppdateras löpande, senast 180525)

Cykelparaden:
10:30 – Samling Ålidhems centrum
11:00 – Avfärd
12:00 – Ankomst Vänortsparken

Cykelfesten:
12:00-16:00 i Vänortsparken

Dagen börjar med en långsam parad av cyklar i alla dess former – lådcyklar, barncyklar, tvåhjulingar, höghjulingar, elcyklar, velomopeder och tandemcyklar med eller utan passagerarvagn eller lastkärra – smycka dem gärna – fina priser delas ut till bäst pimpade hojar!

Tillsammans håller vi takten, plingar med under färden, och tar tillfället i akt och skapar Norrlands längsta cykelparad!

Avfärd sker kl 11 från Ålidhem centrum via Tvistevägen förbi Universitetet och Sjukhuset. Vi glider ståtligt nedför Svingen till Kungsgatan in mot centrala stan – häng med från början eller haka på längs vägen!

Vid 12-tiden är den cyklande paraden framme i Vänortsparken där vi välkomnas av ösig livemusik av Vi heter JA! Hela eftermiddagen blir det liveframträdanden på scen med musik, poesi, bildvisning och tal. Vi korar även de bäst pimpade cyklarna! Runt om i parken finns Umeås cykelhandlare på plats för att visa vårens hetaste elcykelmodeller, de bästa barncyklarna och mycket mer. Kika på olika lådcyklar och lastkärror eller lyssna till brandtal och politiska visioner från scenen.

Ät medhavd picknick eller köp ditt käk på plats. Vill du lära dig hur du själv kan fixa din cykel? – Umeås cykeljunta är på plats och visar. Har du egna cykeldelar, tillbehör eller en extra cykel kan du ta med dem och sälja utan avgift i vår parkloppis.

Har du barn? Prata med Ume Eco Ride som presenterar cykelbaserad skolskjuts. Är du ett barn? Provcykla olika typer av barncyklar och dansa loss till Vi heter JA!

Varmt välkommen att delta i en glädjefylld folkfest mitt i centrum på självaste nationaldagen!

PROGRAM FRÅN SCEN
(Preliminärt. Tid och ordning ej fastställt. Uppdateras löpande.)

Moderator: Andrea Rodriguez, distriktschef Studiefrämjandet Umeå

• Vi heter JA! spelar i ca 1 timme
  • Cykelbrandtal och Cykelstaden Umeås cykelvision
  • Tobias Johansson: Tänkvärd Umeåbaserad estradpoesi
  • Umeå friluftsguide: Träffa författarna och få tips om Umeås gömda cykelutflyktspärlor
  • Vän-i Umeå – cykling för nyanlända
  • Julia Hariz – singer/songwriter från Umeå
  • Umeå kommuns cykelsatsningar de kommande åren: Lena Karlsson Engman, Ordförande i Tekniska nämnden.
  • Smygvisning av filmen Bryt upp från gamla resvanor: www.umea.se/brytupp #brytupp
    * Prisutdelning till bäst pimpade cyklar *
  • Gimonäs CK: Överraskningar!
  • De politiska partierna presenterar sina cykelvisioner för Umeå på 2 min var. Anmälda hittills:
  • MOVEBYBiKE Umeå, Owen Laws: Ingen stad är hållbar utan cykellogistik.
  • Vi heter JA! spelar i ca 1 timme och avslutar festivalen

UTSTÄLLARE OCH MEDVERKANDE
(Fylls på löpande)

MAT OCH FIKA

SPONSORER

ARRANGÖRER

VOLONTÄRER
För att genomföra Den STORA cykelfesten behövs volontärer – är du med på tåget? Vill du vara med och skapa Umeås största och härligaste cykelfest ever?
Anmäl dig i volontärformuläret: https://goo.gl/forms/qbawMSm5QZTgEpk02

OM CYKELSTADEN UMEÅ
* Cykelstaden Umeå – Grupp är Umeå Naturskyddsförenings cykelgrupp. Gruppen arbetar för hållbar stadsplanering med tonvikt på cykelfrågor. Alla kan vara med, det krävs inget medlemskap i Naturskyddsföreningen för att delta i gruppen.
Vi har även en sida på Facebook: Cykelstaden Umeå, och hemsida (se nedan).

Sociala medier:
DELA evenemanget på Facebook eller den här sidan med denna adress: www.denstoracykelfesten.se
Tagga med #DenSTORAcykelfesten