Cykelstaden Umeå: ”Umeå ska bli Sveriges bästa cykelkommun”

Naturskyddsföreningen i Umeå

Cykelstaden Umeå: ”Umeå ska bli Sveriges bästa cykelkommun”

Umeå kommun har stora cykelambitioner. Samtidigt finns det väldigt mycket kvar att göra. Därför satsar nu Naturskyddsföreningen i Umeå på cykelfrågor och hållbar stadsplanering genom ett nytt verksamhetsområde som lanseras idag som vi har döpt till Cykelstaden Umeå.

Målet är att Umeå ska bli Sveriges bästa cykelkommun, och en av Europas bästa cykelstäder.

– Verksamhetsområdet syftar till att samla kunskap, kompetens och engagemang kring cykelfrågor i Umeå kommun, säger Simone Andersson, ordförande i Naturskyddsföreningen i Umeå.

– Vi vill stärka Naturskyddsföreningens roll som remissinstans i samhällsplaneringen. Verksamhetsområdet ska också marknadsföra engagemang som till exempel ”Cykelkampen” och vara samordnande part när det finns medlemmar som vill göra aktiviteter med och runt cykel.

– Genom en sida på Facebook som skyltfönster och en facebookgrupp för fria diskussioner hoppas vi kunna skapa ett sammanhang där cykelfrågor kan diskuteras och utvecklas, säger Owen Laws, Naturskyddsföreningen i Umeås cykelansvarig och samordnare för Cykelstaden Umeå.

– Det är viktigt med ett brett samarbete med många olika möjligheter att delta. En del vill bara lämna korta snabba svar på Facebook. Andra vill kanske träffas för att t ex diskutera kommunens cykeltrafikprogram och utforma remissvar. Det behövs också folk för att arrangera cykeldemonstrationer och politikerutfrågningar. Alla ska kunna få plats, betonar Owen Laws.

Facebooksidan och gruppen lanseras idag:
www.facebook.com/CykelstadenUmea
www.facebook.com/groups/CykelstadenUmea

Information kommer också att finns på: www.umea.naturskyddsforeningen.se/cykelstaden-umea

Naturskyddsföreningens Cykeldag 19 september 2015

Naturskyddsföreningen i Sverige anordnar en årlig cykeldag för att få en ökad prioritering av cykelfrågor. I år infaller cykeldagen den 19 september. Cykelstaden Umeå kommer att vara med.

För mer information om Cykelstaden Umeå:

Owen Laws
Cykelansvarig för Naturskyddsföreningen i Umeå