Temadag: Konsumera mindre, Återbruka mer

Hej – Medlem i Naturskyddsförening Umeå – Nordmaling – Vännäs !

Vi inbjuder dig till vår temadag:

Konsumera mindre, återbruka mer

Mingel, föreläsning och annorlunda workshop med Anders Krasse*. Reflektion/kunskapsbyte/diskussion om återbruk och minskad konsumtion.

Tid: söndag den 13 november kl. 15.00 – 18.30

Plats: Kulturhuset Klossen på Ålidhem (Ekonomistråket 6, just bakom Ålidhem centrum)

Pris: 50 kr    obs: GRATIS! – för NF-medlemmar – vid anmälan före den 10/11 till

styrelsen.umea@naturskyddsforeningen.se

Upplägg:

Kl 15.00 Välkomstmingel

Kl 15.30 Föreläsning: ”Att bo gratis med sol och återbruk!”

Anders Krasse* renoverade sin gård i Mårdaklev helt med återbrukade material. Välkommen på en annorlunda föreläsning om ett steg ut ur ekorrhjulet, bort från onödig konsumtion och om hur man kan skapa ett fungerande boende av sådant som andra k asserat

Kl 16.30-18.30 Workshop/idébank   ’GÖRomBÄTTRE!’ utmaningar och fina bokpriser!

Träffa likasinnade!  Vi tittar på tänkbara vägar att minska vår egen konsumtion och hur vi kan aktivera en återbrukskultur i Umeå.   Information från NF-UmeåCykelgruppen och vår grupp ’Natur för Nyanlända’, ett integrationsprojekt!

Fika och förfriskningar!

För kommande möten för oss medlemmar i Naturskyddsföreningen tar vi emot dina tips, även ditt intresse att bli oss behjälplig:  som volontär för enstaka eller fler uppdrag. .. Kan du ge oss mer information om ämnen du brinner för?     Tveka inte att kontakta oss!

Naturskyddsföreningen Umeå-krets- styrelsen 2016:

Susanne Hoffman, ordförande,  Marcus Klaus, kassör,  Emelie Fredriksson, sekreterare,

Lovisa Löfgren, Kalle Lundin, Hannes Lindahl,  Simone Andersson, (Sofie Elstig)

* Mer om Anders Krasses föreläsning:

Vi har alla hört uttrycket slit&släng. Det har blivit synonymt med resursslöseri, dålig kvalitet och konsumenters frustration över att ständigt köpa nytt. Allt fler verkar ta avstånd från den konsumtionstakt vårt samhälle har haft de senaste decennierna. Anders Krasse arbetade som hälsopedagog när han plötsligt ifrågasatte det vansinniga slöseri som han såg i Sverige. Han insåg att den höga konsumtionstakten kanske till en början verkade ge mening till mångas liv men väldigt få verkade ändå bli lyckliga av det. Efter 3000 timslånga samtal pekade det mesta snarast på att lyckan och harmonin urholkades ju högre konsumtionstakten var.

2010 tog han steget ut ur konsumtionssamhället och började ta vara på allt som andra hade kasserat. Det som började som ett återbruksprojekt blev så småningom en livsstil.

I denna föreläsning berättar han om kort om bakgrunden och vidare om de individuella praktiska stegen att skapa en tillvar med minimala fasta kostnader.