Sluta läxa upp cyklister Umeå!

Återigen läxar kommunen upp cyklister istället för att satsa på bra cykelinfrastruktur. Och Västerbottens-Kuriren och Folkbladet hänger på utan närmare reflektion och – när det gäller Folkbladet – med direkta felaktigheter.

I ett pressmeddelande idag (”Visa hänsyn och följ trafikregler på gågatan”) försvarar sig kommunen för avstängningen av gågatan genom centrum för cyklister på dagtid och istället talar om hur cyklister ska bete sig. Polisen intygar dessutom att skyltningen är korrekt.

Men problemen i centrum är inte att cyklister inte följer reglerna, utan att kommunen vill att många ska cykla utan att vilja prioritera cykeln framför bilen.

När det gäller skyltning så finns det inte heller någon skylt som tydligt förbjuder cyklande i centrum på dagtid, utan förbudet gäller mot ”fordonstrafik”. Ingen cykelförbudsskylt vid gågatan160627 folkbladet.se

Det finns inget förbudsskylt med överkryssad cykel såsom Folkbladet hävdar i sin artikel. Räcker det när det gäller barn? Tveksamt.

Visserligen vill de som arbetar för bättre förhållanden för cyklister att cykeln ska betraktas som ett fordon – som ett transportmedel och inte bara som en fritidssysselsättning.

Men inte bara när det gäller förbud! Gärna också när det gäller utbyggnad av bra cykelinfrastruktur så att det t ex går att ta sig fram på separerade cykelvägar utan att behöva kryssa sig fram förbi gående på delade GC-vägar.

Problemet med centrum är många när det gäller cyklister, bl.a:

  • Kommunen kör med dubbla budskap när det gäller Kungsgatan. Å ena sidan finns ett påkostat övergångsställe över Västra Esplanaden, med cykeltrafikljus. Så sent som för knappt ett år sedan bygdes till och med ”stödstolpar” för cyklister vid korsningen, som därmed på ett ännu tydligt sätt säger till cyklister: ”huvudcykelväg gm centrum”. Men sedan efter två kvarter vid Renmarkstorget så är det stopp och cyklister förväntas kliva av och gå i två kvarter. Utan någon hänvisning till någon alternativ cykelväg. Det är inte så en riktig cykelstad ser ut. Det är inte så man får fler att cykla.
  • Det räcker inte med cykelbanan vid Nygatan som för cykelgenomfart genom centrum utan det behövs en till cykelväg närmare älven.

En lösning:

Idag slutar GC-vägen på Storgatan tvärt vid Västra Strandgatan/Broparken utan någon hänvisning! En mycket bra lösning skulle vara att göra Västra Strandgatan enkelriktad för bilar och göra om den andra filen till en separerad cykelväg. Först då skulle det vara rimligt att stänga av gågatan för cyklister på dagtid.Storgatan Västra Strandgatan. Tvärstopp för cykelvägen

Cykelstaden Umeå för en löpande dialog med kommunens cykelansvarig och har framfört bl.a. detta förslag, men hittills utan framgång.

Dela

Kommentera

2 thoughts on “Sluta läxa upp cyklister Umeå!

  1. Det låter rimligt Rickard, men av någon anledning beslöt kommunen om förbud dagtid. Men även med gångfartstrafik behövs ytterligare en genomfartsled för cyklister genom centrum, närmare älven, för folk som kommer från/åker mot Umedalen längs med älven.

  2. Kan man inte ha gångfartstrafik för cyklar på Kungsgatan, max 7 km/h?
    Kanske med en målad markering i mitten där cyklarna får hålla sig.
    Jag tycker såna platser där man samsas funkar ganska bra.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *