Cykelbokslut och minnesanteckningar från cykelforum

Umeå kommun har ett återkommande cykelsamråd med föreningar, myndigheter och andra intressenter. Naturskyddsföreningen i Umeå var med vid Cykelforum nu den 15 juni.  Nedan är kommunens minnesanteckningar. Bifogar även en lågupplöst presentationen av kommunens cykelbokslut som visades för mötet, riktigt intressant läsning. Hör av dig om du vill ha den högupplösta versionen (3 MB).

Här är länken till hela cykelbokslutet.

Med vänliga hälsningar
Owen Laws, cykelansvarig

Cykelforum 2014-06-15, minnesanteckningar

Deltagare:
Owen Laws, Naturskyddsföreningen
Kvinna från Fritidsnämnden
Theres Bäcklund, NTF
Anders Wangel, Naturskyddsföreningen
Åke Hjalmarsson, pensionär
Martin Lundström, cykelfrämjandet
Heidi Thörnberg, Kollektivtrafikmyndigheten
Fyra pristagare Cykelforum (första 15 minuterna)

Katarina Bergström (Umeå kommun)
Marie Frostvinge (Umeå kommun)
Per Hilmersson (Umeå kommun)
Erland Jonsson (Umeå kommun)

Dagordning
Om cykelforum
Cykelkampen – prisutdelning
Nytt cykelbokslut
Cykelsatsningar 2015
Cykelparkeringar
Sopsaltning
Beläggningsarbete 2015
Övriga frågor
Västra länken
Cykeldagen 19/9

Prisutdelning i Cykelkampen
Priser i Cykelkampen delades ut till bästa kvinna (Sara Lindvall), bästa man (Tomas Holmgren), Bästa lag avseende km/deltagare (Haga hemtjänst. Sara Rönnlund tog emot priset) och Bästa lag avseende total sträcka (Turf, Jörgen Dahlström tog emot priset).

Stort grattis och vi hoppas ni även är med nästa år då vi siktar på att inte bara vara bäst i Sverige utan i Europa. Umeå blev tredje bästa cykelstad i Europa.

Hur få fler deltagare?
Dag, tid?
Tips på organisationer som kan kallas
Fackförbund?

Nytt cykelbokslut
Presentation av Cykelbokslut 2014:
-RVU 2014
-SCB-undersökning, Umeå ligger något över riksgenomsnittet.
-Prioritering av trafikslag ur RVU2014.
-Genomförda åtgärder
-Säkra gc-vägar (24 % använder cykelhjälm, i Umeå är 92,5 % av huvudvägnätet för gc-nätet separerat från biltrafik, 71 % av passagerna i huvudvägnätet för gc är hastighetssäkrat där det  korsar huvudvägnätet för bil)

Heidi: Kollektivtrafiken tittar på marknadsandelar för motoriserade resor, så om gång och cykel ökar så ökar även kollektivtrafikens andel.

Cykelsatsningar 2015

– nybyggnad gc
– cykelvägvisning
– ny cykelkarta
– fler cykelparkeringar
– informationskampanj om hänsyn och samspel
– mm

Cykelparkeringar
Kort om cykelparkeringar ur cykelbokslutet.
Katarina B: Uppgift till cykelforumsdeltagare – meddela vilka cykelparkeringar som är bra, vilka cykelställ som är bra, motivera varför!
Martin L: Cykelparkeringsgaraget på flyget är bra!
Owen L: Finns fina cykelställ i två våningar i Amsterdam

Sopsaltning – Per Hilmersson
Ett verktyg för att kunna hålla högre standard på gång- och cykelvägnätet på vintern.
Vagn med sopvals fram och sprutar ut en saltlösning bak. Mycket låga salthalter.
Test i Umeå under tre år. Utvärdering ingår. Kommer framför allt att användas inledningsvis och i slutet av vintersäsongen. När det blir riktigt kallt och snöigt så planeras konventionell vinterväghållning.
I Stockholm, Uppsala, Linköping finns detta sedan länge och man är mycket nöjd.
Metoden minskar behovet av sand och grus, vilket borde medföra färre olyckor pga rullgrus på våren.
Karta över provsträckningar visades.

Beläggningsarbete 2015 – Erland Jonsson
Beläggningsarbetet på gång-och cykelvägar kommer att fortsätta i år. Tekniska nämnden har beslutat 2012 om att avsätt extra medel för reinvesteringar på gång-och cykelvägnätet. Med de extra medlen kan de värsta skadorna på gång-och cykelvägarna åtgärdas. Arbetena kommer i år att göras på olika platser i Umeå såsom på Trattgränd, Illervägen, Sockenvägen, Riksvägen, Tegsvägen, Malmvägen.

Övriga frågor
Erland J: Snabbare beläggning vid grävningar på prioriterade gc-stråk
Martin L: hur kan uteserveringar få ta så mycket plats? Ex) Lottas krog
Owen L: bättre cykelväg efterfrågas på hela sträckan utmed Rådhusesplanaden, delen Järnvägstorget – Rådhustorget

-Västra länken
Kommunen håller på att skriva sitt yttrande och när det gäller Västar länken kopplat till cykling resonerar man främst kring barriäreffekter för gång-och cykel.

-Cykeldagen 19/9
Owen L: informerade om cykeldagen som kommer att genomförs den 19 september. Det är Naturskyddsföreningen som står bakom dagen. Vill man vara med anmälder man sig påwww.umea.naturskyddsforeningen.se/cykelstaden-Umea.

Katarina Bergström
Trafikplanerare